Gaming wordt weer zoals vroeger in 2015! (Misschien wel het beste jaar dit millenium)

Door Elazz op dinsdag 6 januari 2015 19:39 - Reacties (21)
Categorie: Gaming, Views: 5.972

Dat is waar ik in geloof en hoop te zien gebeuren dit jaar. 2014 was niet het beste jaar in de geschiedenis van deze industrie en dat was misschien aan de ene kant wel te verwachten na enkele slechte voortekenen die zich voordeden in het najaar van 2013. Met GTA V en The Last of Us, die samen bijna alle GOTY awards hebben opgestreken, als uitzonderingen zagen we echter ook een boel van mindere zaken in de gaming industrie. Onafgewerkte games zoals Rome 2 en Battlefield 4 (die nu wel naar behoren werken met het nodige aan extra content) en een nieuwe generatie consoles die misschien wel iets te vroeg kwam, gezien er bij de launch niet iets te zien viel dat er echt tussen uitsprong. Het was dan ook voornamelijk kijken en afwachten naar het jaar dat erop kwam. Jammer genoeg waren vele games uitgesteld en was het dus telkens weer wachten en dat wachten werd helaas niet altijd beloond.

In 2014 waren er vele games die niet naar verwachting werden ontvangen. De praktijken, zoals het niet genoeg testen van games en de compartimentering van content, die de vorige generatie zo kenmerkten, ging gewoon door tot ongenoegen van de vele gamers. En dan heb ik het nog niet gehad over de visuele downgrades die sommige games kregen om het allemaal draaiend te kunnen houden op de nieuwe systemen.

Destiny, Watch Dogs, Dead Rising 3, DriveClub, Halo MCC, Assassin's Creed Unity, The Crew en zelfs Tetris, jawel hoor, een heruitgave op PS4 die op een tiental frames per seconde liep moest je te veel vrienden hebben, waren uitgebracht met vele problemen waarvan sommigen nog niet zijn opgelost. En in het afgelopen jaar waren nog wel meer games die niet de verwachtingen op een bepaald vlak hebben ingelost en anderen werden dan weer uitgesteld naar dit jaar om zodoende de eerder opgenoemde zaken te voorkomen.

Gelukkig werden de stemmen van de gamers gehoord en gingen sommige van de bedrijven er alles aan doen om hun klanten terug te winnen. DriveClub ontving de nodige updates, extra content en features waardoor het weer een topgame werd en EA games heeft hun manier van testen en releasen drastisch verandert door bijvoorbeeld de nieuwe Battlefield met een half jaar uit te stellen en te beginnen met specifieke bèta programma's. De huidige reactie van de gamers en de slechte PR waarmee veel ontwikkelaars en uitgevers te maken kregen moet hopelijk dit jaar gaan vormen in wat misschien wel één van de beste jaren in de geschiedenis kan worden,moest alles foutloos met ingeloste verwachtingen uitgebracht worden..

Nu dat uitgevers erkennen dat de releasedruk vaak te hoog is en dat er anderen hebben bewezen dat je ook veel kan verdienen aan simpel gezegd goede originele titels hoeft de gamingindustrie niet meer volledig te teren op het zo snel mogelijk uitbrengen van de volgende game binnen eenzelfde franchise. Ook door zaken weer terug te voegen die normaal gesproken altijd gratis hoorden te zijn wordt een game nog positiever onthaald. Een game zonder microtransacties en gratis maps bijvoorbeeld komt nu sneller positief in online media wat enkel de verkopen doet stijgen en men weer positief gaat kijken naar de volgende game van de studio.

Ik denk ook dat ontwikkelaars en uitgevers zich minder gaat focussen op simpele DLC of microtransaciemogelijkheden met de bedoeling meer geld uit de zakken van de mensen gaat halen maar dat men juist gaat kijken naar het uitbrengen van een zo groot mogelijke game binnen de mogelijkheden van de resources. Ik zie daardoor weer zoals vanouds echte uitbreidingspakketten terugkomen die echt iets toevoegen. Ook verwacht ik zelf meer nieuwe IP's te zien aangezien die vaak bewijzen dat het het risico waard is. The Last of Us voornamelijk maar ook Destiny en Watch Dogs (ondanks de problemen) wisten aardig wat te verkopen.

2015 is een jaar waarbij elk seizoen vele topgames beschikbaar komen en indien de uitgevers zich voornamelijk focussen op de game zelf zonder allerlei randzaken en moest elke release goed verlopen dan wordt het sowieso een topjaar en misschien wel beter. Met Uncharted 4, Arkham Knight, Halo 5, Dying Light, The Order, No Man's Sky, Wild, Evolve, Bloodborne, Total War:Attila en Star Wars Battlefront heb ik nog maar een klein gedeelte genoemd van de originele games en vervolgen. Ik kijk er alvast naar uit.

[zie mijn comments voor toevoegingen en meer info]

Gamescom 2014: Verlengstuk van de E3

Door Elazz op maandag 11 augustus 2014 18:18 - Reacties (3)
Categorie: Gaming, Views: 2.895

Dat velen teleurgesteld waren in de E3 kan ik enigszins begrijpen. Men had dan ook hele hoge verwachtingen in de nieuwe generatie consoles en gezien de releases tot dan had men graag vele nieuwe aankondigingen gezien. Een nieuwe LittleBigPlanet was misschien wel de grootste verassing.

Hoe dan ook zijn we nu een aantal maanden verder en staat er weer een beurs op het programma. Gamescom is één van de grootste gamebeurzen ter wereld en het is dan ook niet verwonderlijk dat er uitgevers zijn die dat evenement op een hoger voetstuk plaatsen vanwege het veranderde landschap in de game industrie.
http://static.giantbomb.com/uploads/original/3/34651/2498778-speeder.jpg
Wat wil ik zien

Gameplay! En dan wil ik als fan graag beelden van Star Wars. De uitgever heeft de bal misgeslagen tijdens de E3 maar kan nu alles weer rechtzetten met een paar goede zetten. Als we geruchten moeten geloven zou Star Wars Battlefront 3 in de zomer van 2015 uitkomen. Dat betekent dat nu het beste moment is aangebroken om een uitgebreide gameplaysessie te tonen. Grafisch komt het in orde, dat staat wel vast met de engine van DICE maar hopelijk weet het ook op andere vlakken te verbazen. Klonen vs Droids? Waarschijnlijk niet van in het begin(opnieuw gebaseerd op de laatste geruchten) en hopelijk niet om extra DLC/prequels te waarborgen. Andere games waar ik meer beelden van wil zien zijn Uncharted 4, Bloodborne, The Order en de opkomende BioWare games.

Nieuwe aankondigingen! Een gebrek daarvan tijdens de E3 maar als het goed is komen de grote uitgevers en studio's met een aantal nieuwe titels. Een heropleving van Until Dawn op PS4 en ook Microsoft heeft grote plannen voor dit najaar.
http://media1.gameinformer.com/imagefeed/featured/news/delayed.jpg
Releasedata! Niet dat die nog echt van belang zijn met de vele uitgestelde games maar het zou mooi zijn konden we dit keer wel een aantal data ontvangen die ook ook nageleefd worden (weliswaar met het releasen van bugvrije games). Maar geen games meer in Februari. The Order, The Witcher 3, Batman en Evolve komen dan al zeker uit en dan heb je nog Bloodborne die ook ergens rond die periode moet verschijnen.

Verassingen! "Crash Bandicoot is terug!" Dat zou mooi zijn om morgen om 19u tijdens de Sony persconferentie te horen. Nu kan ik geen andere schokkende verassingen bedenken (misschien dat Nintendo gaat Mario op Android en iPhone uitbrengen, wat ik wel niet verwacht), vandaar ook verassing.

Het is weer wachten tot morgen om teleurgesteld te worden omdat Half Life 3 of een andere game niet is aangekondigd maar ik vermoed dat de beurs meer gaat brengen dan de vorige E3 bij alle uitgevers. En voor de mensen die op de beursvloer zelf de games gaan uitproberen wens ik in ieder geval veel plezier. Ik zal alles via videostreams volgen na zelf al eens een paar jaar geleden geweest te zijn.

Dinsdag 14:00 Microsoft
Dinsdag 19:00 Sony
Woensdag 10:00 EA

Eerste digitale PS game gekocht!

Door Elazz op dinsdag 5 augustus 2014 13:42 - Reacties (5)
Categorie: Gaming, Views: 2.646

http://ic.tweakimg.net/ext/i/productsurvey/100868/27361.jpg
Bij de titel zal je misschien wel denken dat ik nog uit de prehistorie stam maar integendeel. Ik ben een persoon die ergens wel de evolutie kon begrijpen naar een digitale gamewereld. Steam Sales en Playstation Plus hebben mij enkel verder over de streep getrokken. Echter had ik lange tijd een regel, een soort van code waarbij ik de echte games aan volle prijs rond release enkel in de winkel zou kopen. Deze regel heb ik onlangs gebroken en geen seconde spijt van gehad.

Op PC is bijna alles zowaar digitaal en mijn laatste retail game was dan ook Shogun 2 Fall of the Samurai. De uitbreiding kwam een paar jaar geleden uit en sindsdien schafte ik vervolgens alle grotere games digitaal aan, middels Steam of een webshop die sleutels verkocht. Dit ging altijd gepaard met een lagere prijs en zo werd digitaal op de computer gemeengoed. Bij de Playstation consoles was ik wat voorzichtiger. Ik had al een redelijke collectie opgebouwd en wou deze met de vervolgen en pareltjes graag opbouwen. Een andere reden dat ik zo sceptisch was voor digitale games op mijn PS3 waren de grote hoeveelheden aan data voor installatiebestanden (Dankzij Playstation Plus zat mijn harde schijf telkens op het randje).

Maar de grootste reden voor iedereen was de prijs. Uitgevers vonden het namelijk wel zo makkelijk om 70 euro te vragen voor hun games digitaal. Vanuit een bepaald opzicht kan ik de hogere vraagprijs in vergelijking met winkels wel begrijpen. Want indien je per se de game digitaal wou dan was betalen de enige keuze, of je kon gewoon naar de winkel gaan.

Met de PS4 werkt alles, zoals in mijn review uitgelegd, veel makkelijker en dat had ik gemerkt met de gratis games die ik kon downloaden. In de Stand-By stand blijven alle achtergrondtaken doorgaan en/of beginnen die totdat alles is afgelopen. Je merkt er niets van totdat je de console aan doet en je al je aangekochte games geïnstalleerd ziet.

Mocht het je nog niet ontgaan zijn is vorige week The Last of Us Remastered uitgekomen op de PS4. Een verzorgde remake met alle uitbreidingen, een grafische update (betere textures, belichting, 1080p en 60fps) en een paar kleine extraatjes. Deze game moest ik gewoon hebben maar aangezien ik terug kwam van vakantie en nog moe was besloot ik maar de game digitaal aan te kopen. Niet alleen kocht ik dus een game digitaal, het was ook een remake wat voor mij wel een groot signaal was naar de toekomst toe. Zelfs van de 48GB download of de prijs, die wel 5 euro goedkoper was dan de adviesprijs in winkels, weerhielden me niet om mijn favoriete game aller tijden nogmaals te kopen.
http://tweakers.net/ext/f/TeOsOS0E9bELPwguV5RbOQTq/full.jpg?nohitcount=1
Het vergt enkel een redelijke prijs en een goed geïmplementeerde systeem om mij dus te overtuigen van een digitale aankoop. Ik heb geen doosje, geen boekje, niks fysieks en alhoewel ik soms eraan denk dat ik de game in mijn collectie had kunnen krijgen (dat min of meer toch al om zeep was geholpen met de aanbiedingen en psplus) ben ik toch erg tevreden met de manier waarop alles gegaan is. De reusachtige download was zo gepiept met mijn verbinding, en ik hoef geen disc meer te wisselen en kan zo de game starten terwijl inFamous nog in de lade ligt.

Prijs, systeem en dienst zijn bepalende factoren maar nu ik eraan terugdenk is het gemakzucht dat mij over de streep trok. Mijn eerste "retail" game voor de Playstation digitaal aangekocht en zolang alles netjes geprijsd is, zullen er nog vele volgen. Dit is geen nieuw aangebroken tijdperk meer, het is er één aan de finish. Het waren enkel de consoles die nog "achterliepen".

De Youtube DJ: De video site speciaal voor muziek?

Door Elazz op maandag 4 augustus 2014 12:55 - Reacties (4)
Categorie: Muziek, Views: 2.216

Natuurlijk is YouTube niet speciaal gemaakt voor muziek. De service bestaat al jaren en was als eerst bedoelt voor mensen om hun persoonlijke video's te delen met anderen. Er waren al wel andere varianten op de markt maar de gebruiksvriendelijkheid van YouTube en een goede marketingstrategie maakten de website tot wat het nu is.

Wat me wel is opgevallen is hoe snel het aanbod aan muziek stijgt, geplaatst door gebruikers, vaak ongeautoriseerd, en ook door VEVO. Dat laatste is een bedrijf gesticht door Sony, Universal en Abu Dhabi Media Company en ze spreiden al hun muziekvideo's via YouTube en genereren daarmee inkomsten. En met een nettowinst van 150 miljoen euro (via onder andere de bekeken advertenties door miljoenen gebruikers) in 2011 is het een strategie die zijn vruchten afwerpt bij drie van de vier grote muzieklabels.

Met zoveel muziek en een gemakkelijk te gebruiken interface zullen vele mensen vaak gebruik maken van YouTube, voornamelijk om muziek te luisteren en minder om naar de clips te kijken. Muziek via YouTube in een afzonderlijke tab terwijl je met iets anders bezig bent is ook iets wat ik vaak doe. Zelfs met de vele andere en misschien wel betere manieren om naar je favoriete liedjes te luisteren zijn ik en vele anderen opgegroeid met de website gekocht door Google. En natuurlijk heb je daar nog eens de vele covers, remixes en kleinere artiesten rijkelijk in overvloed die naar mijn mening al een meerwaarde geeft aan de website tegenover de echte muziekdiensten.

Al deze voordelen wegen niet echt op tegen de nadelen (relatief mindere geluidskwaliteit en hogere bandbreedte) en dat heeft er dus voor gezorgd dat de videodienst al dan niet de nummer één is als het gaat om muziek afspelen (bij een internetverbinding wel te verstaan). En dit leidt tot grappige fenomenen waarbij men op feestjes (kleinschalig met vrienden) bijvoorbeeld al gauw overstapt naar YouTube wanneer iemand zijn favoriete liedje niet te vinden is in de voorbereide Spotify playlist. Het volgend nummer wordt dan ondertussen in een nieuw tabblad opgezocht en zo wordt er over en weer geswitcht.

Als de website zo ontelbaar vaak wordt gebruikt voor muziek, gaan ze dan niet snel ook een gelijkaardige dienst uitbrengen? Dit is iets dat ik me afvroeg en Google is inderdaad van plan om met een muziekdienst af te komen. Het is alleen zo dat we geen idee hebben hoe de ontwikkeling er voor staat en of het wel een succes gaat vormen, aangezien de charme van YouTube toch is ontstaan doordat iedereen content kan uploaden. Een aparte dienst dat in Google Music werkt lijkt mij dan verstandiger en optie om Youtube video's ook op de achtergrond te draaien op een GSM (terwijl het scherm uitstaat) zou in de plaats daarvan een welkome update vormen.

Van Nokia N73 naar de Sony Xperia Z2

Door Elazz op donderdag 24 juli 2014 20:25 - Reacties (6)
Categorie: Mobiel, Views: 2.899

Ik was nog maar een kind net in het eerste jaar van de middelbare school en was in het bezit van een simpele S.E. telefoon vooral bedoeld om mijn ouders en familie te kunnen bereiken. Ik had niet echt behoefte aan dure telefoons en wist er zelf ook niet zo veel van, behalve dat Nokia de markt in zijn greep had en in tegenstelling tot nu de grootmacht was van die periode. In de zomer van 2006 veranderde dat toen mijn vader had besloten geen behoefte meer te hebben aan zijn splinternieuwe Nokia N73 Music Edition en binnen 48u van zijn aanschaf ontving ik alsnog mijn eerste echte smartphone. Ik kon niet echt bevatten wat er was gebeurd maar omdat mijn vader aandrong heb ik de dure GSM maar geaccepteerd.

https://secure.tweakers.net/ext/f/3P8efr2H029O33A7acDAFA0y/full.jpg?nohitcount=1
Wat is het eerste wat je gaat doen als kind met zo'n telefoon? Ik zocht gelijk naar de spelletjes die erop stonden en de modernistische snake game had ik dezelfde zomer nog uitgespeeld. Voor de rest keek ik telkens verbaasd naar het scherm en maakte ik een aantal mooie foto's gedurende de zomer. Ook kon ik met behulp van een 2GB miniSD kaart (een immense hoeveelheid) al mijn muziek en andere content op kwijt. Een telefoon die bijna alles kan, een beetje zoals nu eigenlijk ;)

Zo'n high end toestel voor iemand van mijn leeftijd was natuurlijk ongekend. Iedereen in mijn omgeving noemde het ding ook telkens een computer en zo liep ik elke dag rond volgens mijn klasgenootjes. Met een computer in mijn broekzak.

Hedendaags zijn er veel mensen die hun nieuwe telefoons wegslijten en elk jaar weer iets nieuws willen, als het al niet eerder is voordat een nieuwe "broodnodig" is. Ik hield het vol met de N73 voor een periode van wel 5 jaar en in die 5 lange jaren bleek het wel zo dat de hardware misschien niet geschikt was voor alle taken van het toestel. Of misschien lag het aan de software. Symbian, dat eigenlijk best een lange geschiedenis kent in telefoonjaren, zorgde voor regelmatige crashes. In het begin was dit niet het geval maar naarmate ik het toestel vaker ging en moest gebruiken kwamen de problemen snel weer terug. Minstens één keer per week crashte het toestel en lag kwam ook regelmatig voor naast de batterijproblemen. Van updaten wist ik niets en dus was dat de eerste oplossing dat ik op internet vond voor mijn almaar groter wordende problemen. Na dat gedaan te hebben bleef ik achter met een degelijk toestel dat het uiteindelijk lang heeft vol gehouden en nog steeds, tot op de dag van vandaag, werkt.

Vanaf het vierde levensjaar van mijn N73 kreeg ik van andere te horen dat ik echt achterliep. Ik zei altijd dat toen de telefoon uitkwam de créme à la créme was maar in een tijd waarin enkel nog de iphone 4 zo genoemd mocht worden.

En nadat de batterijduur echt dramatisch werd moest ook ik een nieuw toestel kiezen. Terug een high-end telefoon zat er weliswaar niet in, vanwege het prijskaartje, maar op dit moment was alles een verbetering. Uiteindelijk kreeg ik opnieuw een telefoon, dit keer van mijn moeder die haar HTC Wildfire ook maar te modern vond. Zij was tevreden met haar Samsung D900 (het toestel dat de competitie aanging met mijn N73 en destijds te modern was voor mijn ouders was nu wel perfect te gebruiken).

De telefoon werkte goed en ik vond Sense er best wel mooi uitzien. De dingen die ik echter deed waren totaal niet anders dan wat ik met mijn "zwarte klomp" deed. Sms, muziek en af en toe een foto. Maar dit keer was er ook Wi-Fi en dat betekende internet maar omdat ik dat niet zo fijn vond gebruikte ik die mogelijkheid ook nauwelijks behalve dan om apps en updates te downloaden.

Dit toestel was een low-mid range GSM en binnen een half jaar merkte je dat. Lag, vertraging en probleempjes die me begonnen te irriteren. Zeker nadat ik een nieuwe Android versie had geïnstalleerd. "Kon ik maar teruggaan naar de begintoestand" was iets wat ik regelmatig dacht. Waar ik met mijn N73 ondanks de oneffenheden gewoon 5 jaar mee mee kon gaan was dat bij de Wildfire wel anders.

In 2012 was het dan eindelijk zover en ging ik mijn eigen GSM aankopen. Die paar jaar geleden was ik al wat meer verdiept in technologie en ik wist wel wat ik wou hebben. Alleen zeggen specificaties voor mij nooit alles en was ook design belangrijk. En zo kwam ik terecht bij Sony die een reeks GSM's hadden aangekondigd. De Xperia S was net wat te duur, de xperia U zag er wel mooi uit maar was dan te klein en de xperia P, met een 4" scherm en een unibody aluminium behuizing sprak mij aan. Geen high end toestel maar ook een mid-end toestel die net een wat meer premium gevoel gaf en toen ik de juiste aanbieding zag gelijk maar in pre-order gezet aangezien het nog wel een maand, of zelfs langer, ging duren voordat die effectief op de Belgische markt beschikbaar was. En hoewel ik het toestel echt apprecieerde op de batterijduur na een jaar na was ik er tot een paar weken geleden nog steeds zeer tevreden met root en gemodde android versie.

https://secure.tweakers.net/ext/f/pKDBM1XiueglGchMcONvTRYV/full.jpg?nohitcount=1
En dan ineens een xperia Z2 gekocht. Mijn eerste echte high-end toestel sinds de N73 en wat een telefoon zeg. Op elk vlak heb ik het gevoel een beest in mijn handen te hebben. Ik zal er binnenkort een review over schrijven en natuurlijk wat dieper in mijn bevindingen gaan. Maar als ik terugdenk aan mijn oude Nokia verschillen ze niet zo veel. Mijn gebruik is namelijk op social media en internet na nagenoeg hetzelfde, alleen zijn de de ervaringen en een heleboel kleine dingen drastisch geëvolueerd. Ik heb mijn N73 nog steeds ergens diep verborgen in een kast en bij het schrijven van dit heb ik ineens zin om dat toestel eens weer op te starten en te vergelijken met een high-end toestel zo'n 8 jaar later. Eens zien of mijn Z2 het ook 5 jaar gaat volhouden :)